_MG_6335

Samtidsfest med TSO

24. mai kl 1930 i Olavshallen.

Vi gjentar suksessen fra i fjor i samarbeid med Trondheim symfoniorkester. Her blir det et bredt spekter av samtidsmusikk. Studenter fra NTNU og Ny Musikk Trondheim inviterer til både vorspiel og nachspiel.

Salg av drikke både før og etter hovedkonserten.
Dørene åpnes kl. 18.30 – barservering

Program for kvelden:

Kl. 19.00 – Festen starter på bakscenen

Trondheim Sinfonietta spiller Tan Dun ‘’Cocerto for six’’ Hikari Kiyama ‘’Kaboki’’.
Mer info om stykkene nede på siden.

Ny Musikk Trondheim presenterer to komposisjonsstudenter fra Jazzlinja, NTNU

Bakscenekonserten (musikere og publikum) beveger seg ut i Store Sal til tonene av Pauline Oliveros Horses sing from Cloud der TSO inntar scenen og publikum sine plasser

Ca kl. 20.00 – Konsert Olavshallen Store Sal
Dirigent Ingar Bergby Solister Emilie Thun, dans og Jostein Brødreskift, kontrabass

Peter Askim ‘’Islands’’, konsert for kontrabassorkester Denne konserten er eksamensarbeid for masterstudent Jostein Brødreskift

Så følger to verk fra TSOs komponistverksted Uno Alexander Vesje ‘’Bragi’s harp’’ Herman Vogt ‘’Moebius band’’

Trondheim symfoniorkester avslutter med Rolf Wallins orkesterverk Act

Ca. kl. 21.30 – Nachspielkonsert i TSOs kantine

Ny Musikk Trondheim

Ingar Bergby                            Dirigent
Jostein Brødreskift                 Kontrabass
Uno Alexander Vesje              Bragi’s harp
Herman Vogt                           Moebius Band
Peter Askim                              Islands, for kontrabass og orkester

 

Trondheim sinfonietta skal framføre:

Concerto for six – Tan Dun
Kabuki – Hikari Kiyama

TAN DUN – CONCERTO FOR SIX
Tan Duns ”Concerto for Six”  er et lekent danse lignende stykke, fremkaller glede fra et landsby ritual. Sporene av klassisk-kinesisk instrumentalmusikk er likevel tydelig.” Concerto for six” er komponert i en sats, og er konstruert rundt et sett av variasjoner i nummerserien 7-6-5-4-3-2-1. Denne tallrekken styrer stykket metriske ordning og påvirker også dens rytme og tempo. I stykket  synger musikerne «Qi-Liu-Wu-Si-San-Er-Yi» noes om på kinesisk betyr «Seven-Six-Five-Four-Three-Two-One». I motsetning til denne strenge strukturen, spiller hver av de seks musikerne er cadenzaer og innslag av fri improvisasjon, noe som man kan forvente i en konsert.

TAN DUN
Den konseptuelle og mangesidig komponisten / dirigenten Tan Dun, har satt et stort preg på dagens musikkscene med et kreativ repertoar som spenner over grensene for klassisk musikk, multimedia performance, der østlige og vestlige tradisjoner møtes. Han har vunner flere av de mest prestisjefylte musikkpriser, inkludert prisene Grammy, Oscar , Grawemeyer Award for klassisk komposisjon og “Musical Americas – Composer of The Year», Tan Dun musikk er spilt over hele verden av ledende orkestre, operahus og internasjonale festivaler

HIKARI KIYAMA – KABUKI
Hikari Kiyama benytter seg av den intime japanske sjangeren, Kabuki, en populær teaterform som stammer fra det 1600 århundre. Stilen er preget av en svært stiliserte utførelse og sminken brukt av skuespillerne, to elementer som tjener til å tolke historier og karakterer. De enkelte ideogrammene som danner ordet “ka-bu-ki”, betyr sang, dans og kunst. Derfor er ordet ofte oversatt som «kunsten å synge og danse”. Kiyamas “Kabuki” viser også sang, dans og kunst. Den første delen, «sang», viser tonefallet av det japanske språket. Deretter blir innslag av dans og kunstneriske ferdigheter gradvis kombinert.

HIKARI KIYAMA
Hikari Kiyama er en japansk komponist og improvisatør.
Han begynte i 2001 å studere komposisjon i Tokyo. I denne perioden ble han interessert i musikk som ligger I grenselandet mellom improvisasjon og komponert musikk. Hans hovedmål som komponist er å skape musikk some r på grensen til så fort og høyt som mulig, akkurat som Michael Schumacher gjorde med racerbiler.

Hikari kom i 2009 Belgia for å fortsette komposisjonsstudier. Her ble han også interessert i “new complexity music” retningen (Brian Ferneyhough), DJ Tiesto, Slip Knot og elektronisk dansemusikk. Denne kollisjonen av påvirkninger, kommer sammen i området mellom «kaotisk» og «orden». Disse kontrastene danner rammene for Kiyamas komposisjoner, der en søken etter det ekstreme uttrykk er fremtredende.

Fordi han ble født i Honshu (sør-vestlig del av Japan), og ble født inn i en familie av spåmenn og Gurus (åndelige lærere), så mener han kaos og orden kan leve sammen. Dette var og er hans overbevisning i livet så vel som i musikken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *