Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
06/04/24
SiTron
For en kveld! Tusen takk til alle som tok turen på @dokkhusetscene i går på konserten vår «Jazz vs Klassisk?»!

For en kveld! Tusen takk til alle som tok turen på @dokkhusetscene i går på konserten vår «Jazz vs Klassisk?»! See MoreSee Less

02/04/24
SiTron
Den amerikanske komponisten og utøveren Heather Frasch har bosatt seg i Trondheim, og SiTron er heldige som har en slik kapasitet i regionen. Verket vi skal fremføre på konserten på Dokkhuset Scene førstkommende fredag heter “still & stretched: a mute tumult of memories” fra 2017. 

Heather Frasch er en komponist av akustisk og elektroakustisk konsertmusikk, utøver/komponist (fløyte, laptop/elektronikk og lydobjekter), og skaper av interaktive lydinstallasjoner og digitale instrumenter. Gjennom skapingen av komplekse klangfarger, bruk av ustabile notasjonssystemer og elektronikk utforsker hennes arbeid begreper om skjørhet og stillhet innenfor en intermedial lydkunstpraksis. Påvirket av avkroppsliggjøringen av akusmatisk musikkpraksis, undersøker hun gjenn-inn-kroppingen av lyd og intimiteten mellom mennesker og deres teknologiske objekter.

Hun er interessert i å stille spørsmål og finne det uventede gjennom en kreativ praksis. Ved å bruke ulike medier er hun i stand til å se på sine undersøkelser gjennom ulike linser. Hun er begeistret når tidligere forestillinger blir utfordret og brutt, og gir rom for nye ideer å dukke opp.

Hun er medredaktør for Mumei publishing som publiserer online tidsskrifter og monografier som omhandler tekst-lyd-persepsjoner. Hun er med-direktør for “vibrant matter”, som kuraterer arrangementer og undersøker de uskarpe grensene mellom tekst/objekt og lyd. Begge prosjektene fronter eksperimentell tverrfaglig programmering og bestiller nye verk for å støtte underrepresenterte stemmer.

Frasch har en doktorgrad fra University of California Berkeley. Hun er førsteamanuensis i musikkteknologi ved NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, Norge, der hun underviser i kurs om kreative anvendelser av musikkteknologi, inkludert: lydkunst, elektronisk musikk komposisjon, hacking, tverrfaglige installasjoner og digital musikkopptreden. Æresbevisninger inkluderer: et Arbeitsstipendien für Ernste Musik und Klangkunst fra Senatsverwaltung für Kultur und Europa (2021); George Ladd Prix de Paris i komposisjon (2008), komponist i residens ved IEM (Institüt für Musik und Akustik) i Graz, Østerrike (2015), kurs for unge komponister ved IRCAM (2009) og Nicol DeLorernzo-prisen i komposisjon (2010 og 2008). 

Fraschs arbeid har blitt støttet av: Musikfonds e. V., Initiative Neue Musik Berlin og Kulturförderung des Goethe-Instituts. Født i Philadelphia, var Frasch besøksassistentprofessor i komposisjon og datateknologi ved University of Virginia (2018-2020), veileder i elektronisk musikk ved Catalyst - Institute for Creative Arts & Technology i Berlin (2021), og gjestekomponist ved Norges musikkhøgskole 2022/23.

🍋

Konsert fredag 5. april kl. 20:00 på Dokkhuset! 
Billetter: https://www.facebook.com/events/421749667175932

Den amerikanske komponisten og utøveren Heather Frasch har bosatt seg i Trondheim, og SiTron er heldige som har en slik kapasitet i regionen. Verket vi skal fremføre på konserten på Dokkhuset Scene førstkommende fredag heter “still & stretched: a mute tumult of memories” fra 2017.

Heather Frasch er en komponist av akustisk og elektroakustisk konsertmusikk, utøver/komponist (fløyte, laptop/elektronikk og lydobjekter), og skaper av interaktive lydinstallasjoner og digitale instrumenter. Gjennom skapingen av komplekse klangfarger, bruk av ustabile notasjonssystemer og elektronikk utforsker hennes arbeid begreper om skjørhet og stillhet innenfor en intermedial lydkunstpraksis. Påvirket av avkroppsliggjøringen av akusmatisk musikkpraksis, undersøker hun gjenn-inn-kroppingen av lyd og intimiteten mellom mennesker og deres teknologiske objekter.

Hun er interessert i å stille spørsmål og finne det uventede gjennom en kreativ praksis. Ved å bruke ulike medier er hun i stand til å se på sine undersøkelser gjennom ulike linser. Hun er begeistret når tidligere forestillinger blir utfordret og brutt, og gir rom for nye ideer å dukke opp.

Hun er medredaktør for Mumei publishing som publiserer online tidsskrifter og monografier som omhandler tekst-lyd-persepsjoner. Hun er med-direktør for “vibrant matter”, som kuraterer arrangementer og undersøker de uskarpe grensene mellom tekst/objekt og lyd. Begge prosjektene fronter eksperimentell tverrfaglig programmering og bestiller nye verk for å støtte underrepresenterte stemmer.

Frasch har en doktorgrad fra University of California Berkeley. Hun er førsteamanuensis i musikkteknologi ved NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, Norge, der hun underviser i kurs om kreative anvendelser av musikkteknologi, inkludert: lydkunst, elektronisk musikk komposisjon, hacking, tverrfaglige installasjoner og digital musikkopptreden. Æresbevisninger inkluderer: et Arbeitsstipendien für Ernste Musik und Klangkunst fra Senatsverwaltung für Kultur und Europa (2021); George Ladd Prix de Paris i komposisjon (2008), komponist i residens ved IEM (Institüt für Musik und Akustik) i Graz, Østerrike (2015), kurs for unge komponister ved IRCAM (2009) og Nicol DeLorernzo-prisen i komposisjon (2010 og 2008).

Fraschs arbeid har blitt støttet av: Musikfonds e. V., Initiative Neue Musik Berlin og Kulturförderung des Goethe-Instituts. Født i Philadelphia, var Frasch besøksassistentprofessor i komposisjon og datateknologi ved University of Virginia (2018-2020), veileder i elektronisk musikk ved Catalyst – Institute for Creative Arts & Technology i Berlin (2021), og gjestekomponist ved Norges musikkhøgskole 2022/23.

🍋

Konsert fredag 5. april kl. 20:00 på Dokkhuset!
Billetter: www.facebook.com/events/421749667175932
See MoreSee Less

29/03/24
SiTron
SiTron er veldig glade for at det finnes komponister som Malin Bång som på et veldig personlig vis eksperimenterer med lyd- og instrumentpraksis i sin musikk. Under kveldens konsert fremfører vi “Structures of Molten Light” som utforsker hvordan man kan skape musikk av hverdagslyder som lyden av en bilmotor, rullingen av en koffert eller skrapingen av sko mot fortauet.
Malin Bångs musikk utforsker spesifikke konsepter med utgangspunkt i fysikalitet, fokus, bevegelse og energi. 

Hun definerer sitt musikalske materiale med utgangspunkt fra dets friksjons potensial og skaper et spektrum av kontrastfulle handlinger og teksturer som beveger seg fra det intimt skjøre til det råe og sta. 
Hun bruker ofte klingende objekter for å utvide det instrumentale klanguniverset og for å antyde at det ikke er noen begrensning på hva som kan skape kunstnerisk verdi.

Malin Bång er basert i Göteborg og er en av grunnleggerne av ensemblet Curious Chamber Players, der hun også er huskomponist. Musikken hennes inkluderer verk for ensembler, orkester, elektronisk musikk basert på feltopptak, musikkdramatikk og instrumentale performancestykker. De siste årene har hun spesielt utforsket hvordan både instrumenter og akustiske objekter kan forsterkes med små, nære mikrofoner, i samarbeid med medlemmene i Curious Chamber Players.

Musikken fremføres over hele verden, og noen av Malin Bångs nåværende samarbeid inkluderer et nytt musikkdramatisk verk i samarbeid med Nationaltheater Mannheim og Münchener Biennale, og konserten Mareld for WDR Orchester og pianisten Rei Nakamura ved Wittener Tage. Portrettkonserten how long is now på festivalen Ultraschall 2014 ble fremført av CCP, og hun har samarbeidet med SWR Orchester og Ensemble Nikel ved Donaueschinger Musiktage, Klangforum Wien på Impuls-festivalen, Ensemble Recherche ved Wittener Tage für Neue Musik, Nadar Ensemble og Ensemble Modern ved Darmstädter Ferienkurse, Oslo-filharmonien ved Ultima Oslo Contemporary Music Festival, og med Faint Noise og CCP ved Huddersfield Festival. I 2010 ble hun tildelt Kranichsteiner Stipendienpreis ved festivalen i Darmstadt, og i 2012 ble hun invitert av den tyske institusjonen DAAD til det ettårige residenset Berliner Künstlerprogramm. Hennes verk splinters of ebullient rebellion har mottatt to priser: Donaueschinger Tage Orchester Preis og Christ Johnsonpriset.

Malin Bång besøker jevnlig ulike musikkhøyskoler i Europa, USA og Japan, for eksempel Harvard i Boston, samt institusjoner i Nagoya, Århus, København, Dresden, Köln, Barcelona og Ghent, og er en del av lærerstaben ved Darmstädter Ferienkurse. Siden høsten 2018 har hun vært førsteamanuensis i komposisjon ved Högskolan för Scen och Musik.

Jeg oppmuntrer deg som komposisjonsstudent til å utvikle et svært personlig forhold til musikk og skapelse, og til å bruke eksperimentering som et kraftfullt verktøy for å fordype og styrke dette forholdet. I din personlige komponering fokuserer vi på å finne presise perspektiver på dine musikalske intensjoner og finne relevante koblinger mellom ideer og det konkrete komposisjonsarbeidet - å alltid strebe etter å utvide og finjustere din presisjon når det gjelder klanger, lyder, komposisjonsmetoder, notasjon og andre aspekter som interesserer deg. Du lærer å styrke bevisstheten din om prosessens ulike faser og å alltid kunne skifte fokus mellom detaljer og helhet under komponeringen. Ved å utforske det pågående kunstneriske feltet kan du relatere din skapelse til en større kontekst og få muligheten til å reflektere over hvordan musikken din samhandler med dette miljøet og med et samfunn i stadig endring.

🍋
Billetter til konserten finner du her: 
https://www.facebook.com/events/421749667175932

SiTron er veldig glade for at det finnes komponister som Malin Bång som på et veldig personlig vis eksperimenterer med lyd- og instrumentpraksis i sin musikk. Under kveldens konsert fremfører vi “Structures of Molten Light” som utforsker hvordan man kan skape musikk av hverdagslyder som lyden av en bilmotor, rullingen av en koffert eller skrapingen av sko mot fortauet.
Malin Bångs musikk utforsker spesifikke konsepter med utgangspunkt i fysikalitet, fokus, bevegelse og energi.

Hun definerer sitt musikalske materiale med utgangspunkt fra dets friksjons potensial og skaper et spektrum av kontrastfulle handlinger og teksturer som beveger seg fra det intimt skjøre til det råe og sta.
Hun bruker ofte klingende objekter for å utvide det instrumentale klanguniverset og for å antyde at det ikke er noen begrensning på hva som kan skape kunstnerisk verdi.

Malin Bång er basert i Göteborg og er en av grunnleggerne av ensemblet Curious Chamber Players, der hun også er huskomponist. Musikken hennes inkluderer verk for ensembler, orkester, elektronisk musikk basert på feltopptak, musikkdramatikk og instrumentale performancestykker. De siste årene har hun spesielt utforsket hvordan både instrumenter og akustiske objekter kan forsterkes med små, nære mikrofoner, i samarbeid med medlemmene i Curious Chamber Players.

Musikken fremføres over hele verden, og noen av Malin Bångs nåværende samarbeid inkluderer et nytt musikkdramatisk verk i samarbeid med Nationaltheater Mannheim og Münchener Biennale, og konserten "Mareld" for WDR Orchester og pianisten Rei Nakamura ved Wittener Tage. Portrettkonserten "how long is now" på festivalen Ultraschall 2014 ble fremført av CCP, og hun har samarbeidet med SWR Orchester og Ensemble Nikel ved Donaueschinger Musiktage, Klangforum Wien på Impuls-festivalen, Ensemble Recherche ved Wittener Tage für Neue Musik, Nadar Ensemble og Ensemble Modern ved Darmstädter Ferienkurse, Oslo-filharmonien ved Ultima Oslo Contemporary Music Festival, og med Faint Noise og CCP ved Huddersfield Festival. I 2010 ble hun tildelt Kranichsteiner Stipendienpreis ved festivalen i Darmstadt, og i 2012 ble hun invitert av den tyske institusjonen DAAD til det ettårige residenset Berliner Künstlerprogramm. Hennes verk "splinters of ebullient rebellion" har mottatt to priser: Donaueschinger Tage Orchester Preis og Christ Johnsonpriset.

Malin Bång besøker jevnlig ulike musikkhøyskoler i Europa, USA og Japan, for eksempel Harvard i Boston, samt institusjoner i Nagoya, Århus, København, Dresden, Köln, Barcelona og Ghent, og er en del av lærerstaben ved Darmstädter Ferienkurse. Siden høsten 2018 har hun vært førsteamanuensis i komposisjon ved Högskolan för Scen och Musik.

"Jeg oppmuntrer deg som komposisjonsstudent til å utvikle et svært personlig forhold til musikk og skapelse, og til å bruke eksperimentering som et kraftfullt verktøy for å fordype og styrke dette forholdet. I din personlige komponering fokuserer vi på å finne presise perspektiver på dine musikalske intensjoner og finne relevante koblinger mellom ideer og det konkrete komposisjonsarbeidet – å alltid strebe etter å utvide og finjustere din presisjon når det gjelder klanger, lyder, komposisjonsmetoder, notasjon og andre aspekter som interesserer deg. Du lærer å styrke bevisstheten din om prosessens ulike faser og å alltid kunne skifte fokus mellom detaljer og helhet under komponeringen. Ved å utforske det pågående kunstneriske feltet kan du relatere din skapelse til en større kontekst og få muligheten til å reflektere over hvordan musikken din samhandler med dette miljøet og med et samfunn i stadig endring."

🍋
Billetter til konserten finner du her:
www.facebook.com/events/421749667175932
See MoreSee Less

23/03/24
SiTron
Øvebilder fra første prøve på konserten vi spiller like etter påske. 

Nå blir det litt påskeferie før vi håper alle tar turen til Dokkhuset scene fredag 5. april kl 20.00 for å høre konserten «jazz vs klassisk», med verker av Bjørn Marius Hegge, Heather Frasch, Alex Paxton og Malin Bång.

@bjornmariushegge @hrfrasch @dreammmusics @malinaebang @dokkhusetscene

Øvebilder fra første prøve på konserten vi spiller like etter påske.

Nå blir det litt påskeferie før vi håper alle tar turen til Dokkhuset scene fredag 5. april kl 20.00 for å høre konserten «jazz vs klassisk», med verker av Bjørn Marius Hegge, Heather Frasch, Alex Paxton og Malin Bång.

@bjornmariushegge @hrfrasch @dreammmusics @malinaebang @dokkhusetscene
See MoreSee Less

19/03/24
SiTron
Vi er superglade for å få fremføre Bjørn Marius Hegge sitt verk “Saiamonit” på konserten 5. april på Dokkhuset Scene. Hegge faller inn under kveldens “jazz?”-kategori, men har det noe med jazz å gjøre, og viktigere; har det (om så) noen betydning?

Den norske bassisten Bjørn Marius Hegge er født i 1987, og kommer fra Elvran «in the middle of nowhere» rett øst for Trondheim. Hegge sier: “Jeg er temmelig overbevist om at jeg er den eneste, profesjonelle jazzmusikeren herfra”, og han startet med å spille gitar. Da han flyttet til Trondheim i 2009, gikk han fra gitar til bass. I 2012 begynte han ved jazzlinjen ved NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, hvor han blant andre studerte under Eirik Hegdal og Michael Francis Duch. Han mottok sin bachelor i 2016. Eksamenskonserten ble fremført med en oktett bestående av blant andre trommeslageren Hans Hulbækmo og pianisten Oscar Grönberg, som sammen med Hegge også utgjør Bjørn Marius Hegge Trio. Opptak fra konserten ble i 2018 utgitt som album med tittelen The Creator Has a Bachelor Plan. 

Under studietiden startet Hegge bandet Operasjon Hegge med et utvalg medstudenter, og utgav albumet Midt På Natta i 2016. Senere dannet han kvintetten Hegge med blant andre den svenske saksofonisten Jonas Kullhammar og pianisten Vigleik Storaas. Gruppen gav i 2017 ut albumet Vi är ledsna men du får inte längre vara barn. Utgivelsen fikk gode kritiker blant annet for den humørfylte og uhøytidelige tilnærmingen til souljazz og hardbop, og ble senere tildelt Spellemannprisen. Kvintetten har også gitt ut Feeling (2020) og Beyond Your Wildest Streams (2021).

Bjørn Marius Hegge leder også en trio med pianisten Oscar Grönberg og trommeslageren Hans Hulbækmo. Med trioen har han gitt ut albumene Assosiasjoner (2018), liveinnspillingen Live At Glenn Miller Café In Stockholm Volume 2 (2020), gjort sammen med Fredrik Ljungkvist, og Standards (2020).

Ved siden av jazzen har Hegge en stor interesse for samtidsmusikk, og i 2022 begynte Hegge for alvor å jobbe med komponere innen denne sjangeren. Dette førte til komposisjonene “Prinsesse Esse” og 0-100” for Alpaca Ensemble. I 2023 begynte Hegge på en Mastergrad i komposisjon ved NTNU.

I 2023 fikk mottok Hegge “Paul Okkenhaugs kulturpris” på 100.000,-. Dette ga grunnlag for arbeidet med kveldens verk “Saiamonit” 

Hegge sier selv om “Saiamonit”:
“Vårt vestlige øre er så trent i temperert stemming at alt annet fort blir oppfattet som surt og u-stemt. Men er det virkelig slik?  U-stemthet og kvart-toner er en viktig del av tradisjonsmusikk fra hele verden og i “Saiamonit” ønsker Hegge å utforske kvart-tone konseptet. Hegge har utarbeidet en harpe-stemming som danner grunnlaget for intonasjonen i verket. Denne spenningen mellom stemt og u-stemt hinter også til Harry Partch sitt ensemble, der Partch lagde instrumenter selv og stemte disse i en egen stemming. 
Et annet bakteppe er en inspirasjon fra tradisjonell musikk der den kollektive fremførelsen er kjernen i samhandlingen. I Hegge sin musikk kommer dette frem gjennom en kollektiv utvikling av temaer og gester”

🍋

Billetter til konserten finner du her: 
https://www.facebook.com/events/421749667175932

Vi er superglade for å få fremføre Bjørn Marius Hegge sitt verk “Saiamonit” på konserten 5. april på Dokkhuset Scene. Hegge faller inn under kveldens “jazz?”-kategori, men har det noe med jazz å gjøre, og viktigere; har det (om så) noen betydning?

Den norske bassisten Bjørn Marius Hegge er født i 1987, og kommer fra Elvran «in the middle of nowhere» rett øst for Trondheim. Hegge sier: “Jeg er temmelig overbevist om at jeg er den eneste, profesjonelle jazzmusikeren herfra”, og han startet med å spille gitar. Da han flyttet til Trondheim i 2009, gikk han fra gitar til bass. I 2012 begynte han ved jazzlinjen ved NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, hvor han blant andre studerte under Eirik Hegdal og Michael Francis Duch. Han mottok sin bachelor i 2016. Eksamenskonserten ble fremført med en oktett bestående av blant andre trommeslageren Hans Hulbækmo og pianisten Oscar Grönberg, som sammen med Hegge også utgjør Bjørn Marius Hegge Trio. Opptak fra konserten ble i 2018 utgitt som album med tittelen The Creator Has a Bachelor Plan.

Under studietiden startet Hegge bandet Operasjon Hegge med et utvalg medstudenter, og utgav albumet Midt På Natta i 2016. Senere dannet han kvintetten Hegge med blant andre den svenske saksofonisten Jonas Kullhammar og pianisten Vigleik Storaas. Gruppen gav i 2017 ut albumet Vi är ledsna men du får inte längre vara barn. Utgivelsen fikk gode kritiker blant annet for den humørfylte og uhøytidelige tilnærmingen til souljazz og hardbop, og ble senere tildelt Spellemannprisen. Kvintetten har også gitt ut Feeling (2020) og Beyond Your Wildest Streams (2021).

Bjørn Marius Hegge leder også en trio med pianisten Oscar Grönberg og trommeslageren Hans Hulbækmo. Med trioen har han gitt ut albumene Assosiasjoner (2018), liveinnspillingen Live At Glenn Miller Café In Stockholm Volume 2 (2020), gjort sammen med Fredrik Ljungkvist, og Standards (2020).

Ved siden av jazzen har Hegge en stor interesse for samtidsmusikk, og i 2022 begynte Hegge for alvor å jobbe med komponere innen denne sjangeren. Dette førte til komposisjonene “Prinsesse Esse” og 0-100” for Alpaca Ensemble. I 2023 begynte Hegge på en Mastergrad i komposisjon ved NTNU.

I 2023 fikk mottok Hegge “Paul Okkenhaugs kulturpris” på 100.000,-. Dette ga grunnlag for arbeidet med kveldens verk “Saiamonit”

Hegge sier selv om “Saiamonit”:
“Vårt vestlige øre er så trent i temperert stemming at alt annet fort blir oppfattet som surt og u-stemt. Men er det virkelig slik? "U-stemthet" og kvart-toner er en viktig del av tradisjonsmusikk fra hele verden og i “Saiamonit” ønsker Hegge å utforske kvart-tone konseptet. Hegge har utarbeidet en harpe-stemming som danner grunnlaget for intonasjonen i verket. Denne spenningen mellom stemt og u-stemt hinter også til Harry Partch sitt ensemble, der Partch lagde instrumenter selv og stemte disse i en egen stemming.
Et annet bakteppe er en inspirasjon fra tradisjonell musikk der den kollektive fremførelsen er kjernen i samhandlingen. I Hegge sin musikk kommer dette frem gjennom en kollektiv utvikling av temaer og gester”

🍋

Billetter til konserten finner du her:
www.facebook.com/events/421749667175932
See MoreSee Less

13/03/24
SiTron
Dag 2 i @orastudio! Innspilling av stykket Earth, som utgjør det ene elementet i komposisjonen Fem Elementer. Earth er skrevet av Ellen Lindquist.

Dag 2 i @orastudio! Innspilling av stykket Earth, som utgjør det ene elementet i komposisjonen Fem Elementer. Earth er skrevet av Ellen Lindquist. See MoreSee Less

13/03/24
SiTron
Bli kjent med Alex Paxton! En av komponistene som står bak musikken vi skal fremføre på Dokkhuset Scene 5. april! 

Alex Paxton, født i Manchester i 1990, er en britisk komponist og improviserende trombonist. Han studerte jazz og komposisjon i London ved Royal Academy of Music og Royal College of Music. Priser inkluderer en Ivor Novello Composer Award og Royal Philharmonic Society Composition Prize. 

Musikken hans blir ofte framført internasjonalt av mange av verdens ledende orkestre, ensembler og festivaler: London Symphony Orchestra (LSO), WDR Symphony Orchestra, NDR Elb Philharmonie, Ensemble Modern, Klang Forum Wien, London Sinfonietta, AskSchöenberg, Riot Ensemble, Explore Ensemble, Ensemble Klang, London Philharmonic Orchestra (LPO), Philharmonia Orchestra, Royal Scottish National Orchestra (RSNO), National Youth Orchestra GB, Bournemouth Symphony Orchestra (BSO) Nouvel Ensemble Contemporain, BBC Proms, Bang on a Can Long Play, MearzMusik, Guadeamus, ECLAT, Impulse Graz, Now Essen, Klangspuren Schwarz, Wigmore Hall, Klammer Klang, Making Music (UK), Hyper Duo, National Youth Jazz Orchestra (UK) NYJO, Listen-Pony, Aldeburgh Festival. 

Paxton har fremført sine egne “concerto-lignende” stykker sammen med WDR Symphony Orchestra, Ensemble Modern, London Sinfonietta, Asko:Schoenberg, Riot Ensemble, Ensemble Klang, Philharmonia Orchestra, Royal Scottish National Orchestra (RSNO) og ensemble x.y.

Han har skrevet mye for musikere i ulike community-settinger. Et av fokusområdene har vært å finne nytenkende måter å komponere på for unge instrumentalister og sangere, i det som omtales som en post-Roald Dahl-verden av ny musikk. Noen eksempler er NOGGIN and the WHALE, Fly Like a Kitchen, Muffin, Pudding Tummy og The Smelling Test.

Han er professor i komposisjon ved Trinity Laban Conservatoire, og har jobbet som komposisjonslærer samt holdt workshops for National Youth Orchestra GB. Han har undervist i komposisjon og improvisasjon ved konservatorier, inkludert RAM, GSMD, RCM, The Royal Conservatoire (NL) 

Alex beskriver musikken sin som:
Like minimal but loads more notes like video-games but with more song like jazz but much more gay like old music but more current like yummy sweet but more stick like paint but more scratch like tapestry but filthily like prayer but more loud like loud groove and more rude like fingers and faces too but somehow more smelly like smelly things cooking with more chew and change like louder prayers that groove with like stinking-hot-pink in poo-brown but even more desperate-like than that like drums and Dream Musics…

Presseomtaler:

As a jazz trombone soloist “Paxton is a monster improviser” (Bandcamp) 
“A Magician of Sound...hyperkinetic rainbow-hued...joy & freedom” (Financial Times), 
“the most joyous sound I’ve heard in ages!” (New York Times),  A riotous overabundance of love and rage...an extraordinary experience” (The Wire),
”a system-crasher of genre...unmistakable style...highly complex, sophisticated and extremely entertaining, virtuoso ad absurdum (Neue Zeitschrift fur Musik), 
“A super nova...a brazen sensorial mash up...riot and a rainbow...brimmingly heartfelt multi sensorial, genuinely energising fizzer of a new work...super charged joy...forces us all to sit up and loosen up and buck up” (Kate Mollison BBC New Music Show.)

Shrimp BIT babyface (2023):
https://soundcloud.com/alex-paxton-2/shrimpbit-baby-face-excerpt?si=67e31bcccf2a4664b16fcb667277bf70&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Enda mer om Alex Paxton her: 
https://alexpaxtonmusic.com/

Billetter og mer info om konserten på Dokkhuset 5. april: 
https://www.facebook.com/events/421749667175932

Bli kjent med Alex Paxton! En av komponistene som står bak musikken vi skal fremføre på Dokkhuset Scene 5. april!

Alex Paxton, født i Manchester i 1990, er en britisk komponist og improviserende trombonist. Han studerte jazz og komposisjon i London ved Royal Academy of Music og Royal College of Music. Priser inkluderer en Ivor Novello Composer Award og Royal Philharmonic Society Composition Prize.

Musikken hans blir ofte framført internasjonalt av mange av verdens ledende orkestre, ensembler og festivaler: London Symphony Orchestra (LSO), WDR Symphony Orchestra, NDR Elb Philharmonie, Ensemble Modern, Klang Forum Wien, London Sinfonietta, AskSchöenberg, Riot Ensemble, Explore Ensemble, Ensemble Klang, London Philharmonic Orchestra (LPO), Philharmonia Orchestra, Royal Scottish National Orchestra (RSNO), National Youth Orchestra GB, Bournemouth Symphony Orchestra (BSO) Nouvel Ensemble Contemporain, BBC Proms, Bang on a Can Long Play, MearzMusik, Guadeamus, ECLAT, Impulse Graz, Now Essen, Klangspuren Schwarz, Wigmore Hall, Klammer Klang, Making Music (UK), Hyper Duo, National Youth Jazz Orchestra (UK) NYJO, Listen-Pony, Aldeburgh Festival.

Paxton har fremført sine egne “concerto-lignende” stykker sammen med WDR Symphony Orchestra, Ensemble Modern, London Sinfonietta, Asko:Schoenberg, Riot Ensemble, Ensemble Klang, Philharmonia Orchestra, Royal Scottish National Orchestra (RSNO) og ensemble x.y.

Han har skrevet mye for musikere i ulike community-settinger. Et av fokusområdene har vært å finne nytenkende måter å komponere på for unge instrumentalister og sangere, i det som omtales som en "post-Roald Dahl-verden" av ny musikk. Noen eksempler er NOGGIN and the WHALE, Fly Like a Kitchen, Muffin, Pudding Tummy og The Smelling Test.

Han er professor i komposisjon ved Trinity Laban Conservatoire, og har jobbet som komposisjonslærer samt holdt workshops for National Youth Orchestra GB. Han har undervist i komposisjon og improvisasjon ved konservatorier, inkludert RAM, GSMD, RCM, The Royal Conservatoire (NL)

Alex beskriver musikken sin som:
"Like minimal but loads more notes like video-games but with more song like jazz but much more gay like old music but more current like yummy sweet but more stick like paint but more scratch like tapestry but filthily like prayer but more loud like loud groove and more rude like fingers and faces too but somehow more smelly like smelly things cooking with more chew and change like louder prayers that groove with like stinking-hot-pink in poo-brown but even more desperate-like than that like drums and Dream Musics…"

Presseomtaler:

"As a jazz trombone soloist “Paxton is a monster improviser” (Bandcamp)
“A Magician of Sound…hyperkinetic rainbow-hued…joy & freedom” (Financial Times),
“the most joyous sound I’ve heard in ages!” (New York Times), "A riotous overabundance of love and rage…an extraordinary experience” (The Wire),
”a system-crasher of genre…unmistakable style…highly complex, sophisticated and extremely entertaining, virtuoso ad absurdum" (Neue Zeitschrift fur Musik),
“A super nova…a brazen sensorial mash up…riot and a rainbow…brimmingly heartfelt multi sensorial, genuinely energising fizzer of a new work…super charged joy…forces us all to sit up and loosen up and buck up” (Kate Mollison BBC New Music Show.)

Shrimp BIT babyface (2023):
soundcloud.com/alex-paxton-2/shrimpbit-baby-face-excerpt?si=67e31bcccf2a4664b16fcb667277bf70&utm_…

Enda mer om Alex Paxton her:
alexpaxtonmusic.com/

Billetter og mer info om konserten på Dokkhuset 5. april:
www.facebook.com/events/421749667175932
See MoreSee Less

Load more