Samtidsfest med TSO
24. mai kl 1930 i Olavshallen.
Vi gjentar suksessen fra i fjor i samarbeid med Trondheim symfoniorkester. Her blir det et bredt spekter av samtidsmusikk. Studenter fra NTNU og Ny Musikk Trondheim inviterer til bÄde vorspiel og nachspiel.
Salg av drikke bÄde fÞr og etter hovedkonserten.
DĂžrene Ă„pnes kl. 18.30 â barservering
Program for kvelden:
Kl. 19.00 â Festen starter pĂ„ bakscenen
Trondheim Sinfonietta spiller Tan Dun ââCocerto for sixââ Hikari Kiyama ââKabokiââ.
Mer info om stykkene nede pÄ siden.
Ny Musikk Trondheim presenterer to komposisjonsstudenter fra Jazzlinja, NTNU
Bakscenekonserten (musikere og publikum) beveger seg ut i Store Sal til tonene av Pauline Oliveros Horses sing from Cloud der TSO inntar scenen og publikum sine plasser
Ca kl. 20.00 â Konsert Olavshallen Store Sal
Dirigent Ingar Bergby Solister Emilie Thun, dans og Jostein BrĂždreskift, kontrabass
Peter Askim ââIslandsââ, konsert for kontrabassorkester Denne konserten er eksamensarbeid for masterstudent Jostein BrĂždreskift
SĂ„ fĂžlger to verk fra TSOs komponistverksted Uno Alexander Vesje ââBragiâs harpââ Herman Vogt ââMoebius bandââ
Trondheim symfoniorkester avslutter med Rolf Wallins orkesterverk Act
Ca. kl. 21.30 â Nachspielkonsert i TSOs kantine
Ny Musikk Trondheim
Ingar Bergby Dirigent
Jostein BrĂždreskift Kontrabass
Uno Alexander Vesje Bragiâs harp
Herman Vogt Moebius Band
Peter Askim Islands, for kontrabass og orkester
Trondheim sinfonietta skal framfĂžre:
Concerto for six â Tan Dun
Kabuki â Hikari Kiyama
TAN DUN â CONCERTO FOR SIX
Tan Duns âConcerto for Sixâ er et lekent danse lignende stykke, fremkaller glede fra et landsby ritual. Sporene av klassisk-kinesisk instrumentalmusikk er likevel tydelig.â Concerto for sixâ er komponert i en sats, og er konstruert rundt et sett av variasjoner i nummerserien 7-6-5-4-3-2-1. Denne tallrekken styrer stykket metriske ordning og pĂ„virker ogsĂ„ dens rytme og tempo. I stykket synger musikerne «Qi-Liu-Wu-Si-San-Er-Yi» noes om pĂ„ kinesisk betyr «Seven-Six-Five-Four-Three-Two-One». I motsetning til denne strenge strukturen, spiller hver av de seks musikerne er cadenzaer og innslag av fri improvisasjon, noe som man kan forvente i en konsert.
TAN DUN
Den konseptuelle og mangesidig komponisten / dirigenten Tan Dun, har satt et stort preg pĂ„ dagens musikkscene med et kreativ repertoar som spenner over grensene for klassisk musikk, multimedia performance, der Ăžstlige og vestlige tradisjoner mĂžtes. Han har vunner flere av de mest prestisjefylte musikkpriser, inkludert prisene Grammy, Oscar , Grawemeyer Award for klassisk komposisjon og âMusical Americas â Composer of The Year», Tan Dun musikk er spilt over hele verden av ledende orkestre, operahus og internasjonale festivaler
HIKARI KIYAMA â KABUKI
Hikari Kiyama benytter seg av den intime japanske sjangeren, Kabuki, en populĂŠr teaterform som stammer fra det 1600 Ă„rhundre. Stilen er preget av en svĂŠrt stiliserte utfĂžrelse og sminken brukt av skuespillerne, to elementer som tjener til Ă„ tolke historier og karakterer. De enkelte ideogrammene som danner ordet âka-bu-kiâ, betyr sang, dans og kunst. Derfor er ordet ofte oversatt som «kunsten Ă„ synge og danseâ. Kiyamas âKabukiâ viser ogsĂ„ sang, dans og kunst. Den fĂžrste delen, «sang», viser tonefallet av det japanske sprĂ„ket. Deretter blir innslag av dans og kunstneriske ferdigheter gradvis kombinert.
HIKARI KIYAMA
Hikari Kiyama er en japansk komponist og improvisatĂžr.âšHan begynte i 2001 Ă„ studere komposisjon i Tokyo. I denne perioden ble han interessert i musikk som ligger I grenselandet mellom improvisasjon og komponert musikk. Hans hovedmĂ„l som komponist er Ă„ skape musikk some r pĂ„ grensen til sĂ„ fort og hĂžyt som mulig, akkurat som Michael Schumacher gjorde med racerbiler.âšâšHikari kom i 2009 Belgia for Ă„ fortsette komposisjonsstudier. Her ble han ogsĂ„ interessert i ânew complexity musicâ retningen (Brian Ferneyhough), DJ Tiesto, Slip Knot og elektronisk dansemusikk. Denne kollisjonen av pĂ„virkninger, kommer sammen i omrĂ„det mellom «kaotisk» og «orden». Disse kontrastene danner rammene for Kiyamas komposisjoner, der en sĂžken etter det ekstreme uttrykk er fremtredende.
Fordi han ble fÞdt i Honshu (sÞr-vestlig del av Japan), og ble fÞdt inn i en familie av spÄmenn og Gurus (Ändelige lÊrere), sÄ mener han kaos og orden kan leve sammen. Dette var og er hans overbevisning i livet sÄ vel som i musikken.