Spektral
Konsert dokkhuset 25 nov.
«Kuki no Sukima» av Hilmar Thordarson er bestilt av og for Trondheim Sinfonietta.
Thordarson har i sitt kunstneriske utviklingsarbeid gjennom NTNU forsket pĂ„ et konsept som han kaller âConDisâ, et komponist/dirigent-verktĂžy som lar dirigenten elektronisk ta kontroll over den akustiske instrumentlyden og aktivt bearbeide dette live. âConDisâ er utformet slik at en dirigenten ikke bare kan styre den totale lyden som musikerne fremfĂžrer, men kan ogsĂ„ digitalt prosessere en ny versjon av utĂžvernes lyd i sann-tid. Dirigenten har sĂ„ muligheter for Ă„ ta en lyd fra et eller flere instrumenter, bearbeide den, kaste den tilbake, og forsĂ„ Ă„ flytte den rundt i rommet og lydbilde. Dette betyr at Thordarson i sin komposisjon opplĂžser, eller i utydeliggjĂžr, grensen mellom komposisjon og fremfĂžrelse. Derav tittelen «Kuki no Sukima» (Mellom luft). Gjennom det komponerte materialet og dirigentens bevegelser og aktive deltakelse i lydbilde, vil det oppstĂ„ nye muligheter for musikalsk fremfĂžrelse og opplevelser. Dette gjĂžr dirigenten mer til en aktiv musiker/lydskaper, noe som gjĂžr stykkets fremfĂžrelse mer visuelt spennende da man kan âseâ bearbeidingen av lyden live. Bruken av âConDisâ, altsĂ„ et live interaktiv lydverktĂžy, vil gjĂžre den totale opplevelsen mer uttrykksfullt og personlig for utĂžvere og publikum.
Hilmar Thordarson studert komposisjon ved Reykjavik College of Music og fortsatte sine studier ved California Institute of the Arts og Yale School of Music. Etter endt utdanning jobbet Hilmar som gjesteforsker ved CCRMA, Center for Computer Research in Music og Acoustics ved Stanford University og senere som komponist med base pÄ CNMAT, Senter for musikk og lydteknologi ved Berkeley, California, med et fokus pÄ interaktive komposisjoner.
I 1995 dro Hilmar tilbake til Island der han opprettet og var direktĂžr for KCMC, Kopavogur Computer Music Center. MĂ„let med senteret var at folk i alle aldre skulle kunne registrere seg for studier i âComputer Musicâ som sitt hovedinstrument.
I 2000 organisert og ledet Hilmar Islands fĂžrste International Computer Music Festival, bedre kjent som ART2000 festival.
Hilmars egenskap som komponist med tradisjonelle instrumenter samt ny datateknologi har dypt pÄvirket hans komposisjoner. Der er han stadig opptatt av Ä forske og eksperimentere med ulike muligheter ny teknologi tilbyr i komposisjon og fremfÞrelse ved hjelp av ulike typer sensorer og videoteknologi . Hans arbeid spenner fra interaktive stykker for solo instrument til symfonisk orkesterverk ,noe som vitner om hans oppriktige Þnske om Ä skape et sonisk lydbilde; en ny sonisk kunst.⚠Hilmar er stipendiat ved Institutt for musikk ved NTNU. Hans verker har blitt fremfÞrt i Europa, USA, Hong Kong og Japan.
Program:
Lasse Thoresen: AbUno(1992)
Hilmar Thordarson: Kuki no Sukima
Gerard Grisey: Partiels